Tuesday, March 6, 2012

Shared


 
Tiap kali aku fesbuk,aku scroll perlahan-lahan.Hari-hari nampak artikel,macam mana nak jadi lelaki yang baik,kelebihan wanita,itu ini.Panjang-panjang artikelnya.Kadang aku malas baca,jadi aku ignore je.

Nanti akan nampak pula,ulasan tentang agama,itu haram ini halal.Walaupun isu itu dah lama atau mungkin isu yang sengaja ditimbulkan supaya sensasi.

Budaya "Share"

Tipikal Melayu.Baca dulu baru share boleh? sahih tak sahih main share je..

Sebab itu bangsa yang satu ni mudah dipengaruhi.

Contoh 1

DSAI

I think our policy should be clear--protect the security [of Israel] but you must be as firm in protecting the legitimate interests of the Palestinians."

WSJ(Wall Street Journal)

'I support all efforts to protect the security of the state of Israel,' said Mr. Anwar

Kalau kau cakap yang memimpin sekarang ni tiada kaitan dengan Israel langsung dan inilah satu-satunya orang yang khianat negara,aku cuma mampu menggelengkan kepala.


Contoh 2

TGNA

"Jika mu samseng,Tuhan itu lagi samseng" -
Bukan ke ini cuma perumpaan,ayat mudah bagi menjelaskan sehebat mana kau,ada yang lagi hebat.

Tapi.

MEDIA kita

"Tuhan itu samseng" - TGNA


Faham tak apa maksud entri ini? Nilai dengan baik,bukan dengan mudahnya klik 'Share'.Bukan apa,takut itu fitnah.Maka dapatlah dosa berpanjangan.Melainkan hati dah jadi jenis tak percaya wujud akhirat,syurga neraka,itu aku memang no komen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...